Konsumentkreditlagen

Dela

Har du hört talas om konsumentkreditlagen någon gång? Kanske har du det, men är inte helt säker på vad den innebär. Det kan vara bra att veta för dig som konsument om det någon gång skulle uppstå en tvist mellan dig och till exempel ett låneföretag. Låneverksamheterna drivs nämligen alla under just denna lag, som dessutom är utformad till kundens fördel. Därför kan det vara bra att vara lite extra påläst, så du vet vad som gäller i olika kniviga situationer.

Vi ska nu titta lite närmare på hur konsumentkreditlagen fungerar och vilka rättigheter den ger dig som konsument.

Konsumentkreditlagen – när gäller den?

Denna lag skyddar alltså dig som kund när du ingått ett avtal med ett företag gällande en kredit, som till exempel en bank eller andra kreditgivare. Konsumentkreditlagen gäller dock inte endast vid lån och krediter utan även när du till exempel väljer att betala varor och tjänster på avbetalning.

Följande är några exempel som inte täcks av konsumentkreditlagen:

  • Inlämning av föremål på pantbanker.
  • När du tar ett studielån.
  • Vid ett bolån gäller vissa regler i konsumentkreditlagen.
  • Köper du varor eller tjänster på faktura gäller främst konsumentköplagen, dock kan vissa delar fortfarande täckas av konsumentkreditlagen.

En tvingande lagstiftning

Konsumentkreditlagen är en så kallad indispositiv lagstiftning, vilket innebär att den är tvingad till kundens fördel. Skulle företaget på något vis gå ifrån lagen måste resultatet vara vinnande för konsumenten. Anledningen att denna lag existerar är som sagt för att skydda kunden, eftersom företagen knappast kan begära att kunden ska vara påläst i alla de juridiska moment som tillkommer i till exempel ett låneavtal. Det ligger på kreditgivarens ansvar att informera kunden på ett sätt så att det inte uppstår några missförstånd.

Konsumentkreditlagens innehåll

Det finns många olika paragrafer i konsumentkreditlagen och vi kommer inte gå igenom allihopa här, men är du intresserad av att läsa resten kan du göra det här. Nedan ska vi gå igenom några av de allra viktigaste och mest relevanta delarna av lagen.

  • God kreditgivningssed, vilket innebär att företaget måste se till kundens individuella ekonomiska status. Kreditföretag får till exempel inte godkänna ett lån som kunden uppenbart inte klarar av, endast för att tjäna pengar på det.
  • Kreditprövning. En kreditprövning måste alltid göras. Detta för att kunna avgöra låntagarens kreditvärdighet och återbetalningsförmåga. Skulle du som kund bli nekad ett lån eller annan kredit har du även rätt att veta varför.
  • Marknadsföring. Det finns strikta regler när det kommer till hur företagen för reklam för sitt företag, låneverksamheter får till exempel inte marknadsföra sina lån som ”direkta” eller ”gratis”.
  • Väsentlig information samt dokumentation ska finnas tillgänglig för dig som kund innan och efter du ingår ett avtal. Själva avtalet ska du få antingen via mail eller som en PDF-fil.
  • Information gällande räntor och andra avgifter ska vara tydlig för kunden. Dessutom ska den effektiva räntan anges i både marknadsföringen, i förköpsinformationen samt i avtalsdokumentationen, och detta som en årlig räntesats.
  • Du har alltid 14 dagars ångerrätt ifrån den dag du ingått kreditavtalet. Skulle du ångra dig måste krediten du tagit betalas tillbaka inom en månad samt betala ränta för den period du haft tillgång till krediten.